MEER ...
LINKS
Stuart Brown: Why play is
vital -- no matter your age
PUBLICATIES
VIDEO
Mary Flanagan - Critical Play

Nederlandse Vereniging van Speltherapeuten NVVS
Federatie Vaktherapeutische Beroepen
 
 
 
 
 






 
Master of Arts Therapies
 




 





 

 
 


 
 

LITERATUUR
e l e m e n t
c r e a t i e f   c o n s u l t
e l e m e n t
c r e a t i e f   c o n s u l t
Hieronder staan publicaties, artikelen, essays en rapportages die ik in de afgelopen jaren heb geschreven. Wil je deze opvragen of hierop reageren, dan kun je me mailen.
Lenette Raaijmakers: lenette@speltherapie.nl 




2017
‘Ontwerpen van een eigen (metaforisch) bordspel’;
‘De hoofdrolspeler, een miniverhaal maken’;
‘Spelen met emoties’;
‘Het spel van eilanden en werelddelen’ en ‘Contact maken vanuit je eigen plekje’.
In: D. Huis in ’t Veld-Verhoeven (red.) De speeltuin van de kinderherapeut. Oefeningen en handvatten voor de praktijk.
Kalmthout Pelckmans Pro.

2014
Er was eens... In: Spelenderwijs, Vakblad voor Speltherapie. 19 (2), 4-5.

2014
Als praten en denken niet werkt.
Spelenderwijs problemen oplossen. In: Het Ondernemersbelang Peelland (5), 30.

2011
Een Wiki voor speltherapeuten! Nieuwe media om de actuele kennis en ervaring op het vakgebied te verzamelen en beschikbaar te stellen voor speltherapeuten. In: Spelenderwijs,  Vakblad voor Speltherapie. 16 (2), 33. (red.)

2010
NVVS-richtlijnontwikkeling. In: Spelenderwijs, Vakblad voor Speltherapie. 15 (2), 11. (red.)

2010
De kracht van spel in therapie. In: Spelenderwijs, Vakblad voor Speltherapie. 15 (1), 6-8.

2009
Spelend op weg naar het doel in therapie. In: Spelenderwijs, Vakblad voor Speltherapie. 14 (2), 24-28.

2009
Speltherapie in kaart. Het proces van totstandkoming van doelstellingen. Leaflet, Werkgroep Vakontwikkeling Nederlandse Vereniging van Speltherapeuten. (red.).

2009
Op weg naar het doel in speltherapie. Wat speelt er mee? Onderzoeksrapportage, Werkgroep   Vakontwikkeling  Nederlandse Vereniging van Speltherapeuten. (red.)

2008
Spelen met nieuwe mogelijkheden, een gefundeerde benadering. Rapportage van een onderzoek naar de motieven die ten grondslag liggen aan het handelen van ervaren speltherapeuten. Project Kwalitatief onderzoek. Master of Arts Therapies. Heerlen: Hogeschool Zuyd.

2008
Verbeeldend spel in therapie; een theoretische verkenning naar de werkzame aspecten van verbeeldend spel. Master of Arts Therapies. Heerlen: Hogeschool Zuyd.

2008
Essay module indicatiestelling. Master of Arts Therapies. Heerlen: Hogeschool Zuyd.

2007
The Limits of Talk. Neurowetenschappelijk onderzoek en traumabehandeling.
Implicaties voor speltherapie. In: Spelenderwijs, Vakblad voor Speltherapie. 12 (1):18-22.

2006
Het spel tussen kennis en ervaring. In: Spelenderwijs, Vakblad voor Speltherapie. 13 (2).

2006
Praktijkverkenning in de speltherapie. Inventarisatie van werkplekken en werkinhoud van ervaren speltherapeuten in Nederland ten behoeve van verder praktijkonderzoek. Master of Arts Therapies. Heerlen: Hogeschool Zuyd.

2005
‘Welk bewijs is er dat speltherapie werkt?’. Samenvatting van de bevindingen uit de projectrapportage geschreven van een inventarisatie van onderzoek naar de effecten van speltherapeutische interventies. In: Spelenderwijs, Tijdschrift van de Nederlandse Vereniging van Speltherapeuten.

2005
Een samenspel van ervaring en kennis. Een inventarisatie van kwesties en een opzet voor een plan van aanpak voor verbetering van de uitwisseling en ontwikkeling van kennis en ervaring in speltherapie. Master of Arts Therapies, Sittard: Hogeschool Zuyd.

2005
Welk bewijs is er dat speltherapie werkt?’ Inventarisatie van onderzoek naar de effecten van traumabehandeling door middel van speltherapeutische interventies. Master of Arts Therapies, Sittard: Hogeschool Zuyd.

2005
‘Sandplay Therapy with Children and Families’, Artikel over de visie van Lois Carey op dit onderwerp, in: Spelenderwijs, Tijdschrift van de Nederlandse Vereniging van Speltherapeuten.

2005
Spelen met verbeeldingskracht. Mogelijkheden tot verandering bij kinderen en volwassenen met gestagneerde traumaverwerking, (…) in speltherapie. Master of Arts Therapies. Sittard: Hogeschool Zuyd.

2004
Verslag World Congress for Play Therapy. O.a. Theraplay, attachment based play therapy; SMILE, interactive play for children with autisme; Electronic toys and play therapy in the New Millennium; Jungian Sandplay Therapy; StoryPlay® Therapy for working with difficult and challenging children and adolescents, Diverse artikelen in Spelenderwijs, Tijdschrift van de Nederlandse Vereniging van Speltherapeuten.
Hieronder staan links naar websites van opleidingen en beroepsverenigingen voor speltherapeuten.
Binnenkort meer...
Linken naar verschillende video's over spel en speltherapie kun je hier aanklikken.
Heb je nog een tip
stuur een
mail
Play Therapy Works! APT
Play Therapy Congress 2010
 
Binnenkort meer...
literatuur
over spel en speltherapie.
Heb je nog een tip
stuur een
mail
Spelende kraai
-Crenshaw, D.A. & Stewart, A.L. (2016). Play Therapy: A Comprehensive Guide to Theory and Practice. New York, NY: Guilford Press. 
-Crenshaw, D.A. (2006). Neuroscience and Trauma Treatment. Implications for Creative Arts Therapists. In: Carey, L. (Ed.) Expressive and Creative Arts Methods for Trauma Survivors. London: Jessica Kingsley Publishers.
-Crenshaw, D.A., Brooks R. & Goldstein, S. (2018). Veerkracht versterken. Amsterdam:     SWP.
-Ende, van der, W., Vlught, van der S., Nieuwenhuis, l., Smelt, C. & Tel-Vos, P. (2016). Affect regulerende Vaktherapie beeldend ter vermindering van gedrags- en emotionele problemen bij kinderen van 4 t/m 12 jaar met problematische gehechtheid. Utrecht: Federatie Vaktherapeutische  Beroepen.
-Gill, E. (2015). Play in Family Therapy. Second Edition. New York, NY: Guilford Press.
-Greenspan, S. & Wieder, S. (2003). Als uw kind speciale aandacht nodig heeft. Utrecht: Kosmos-Z&K.
-Groothoff, E., Jamin, H., & Beer-Hoefnagels,  E. de, (2009). Spel in psychotherapie. Assen: Van Gorcum.
-Hellendoorn, J. (1998). Spel in de hulpverlening aan kinderen met emotionele problemen. In: Speelblokken. Samson. H.D. Tjeenk Willink.
-Hellendoorn, J., Groothoff, E., Moster, D. & Harinck, F. (1981). Beeldcommunicatie. Een vorm van kinderpsychotherapie. Deventer: Van Loghum Slaterus.
-Hellendoorn, J., van der Kooij, R. & Sutton-Smith, B. (eds). (1994). Play and Intervention. Albany: State University of New York Press.
-Huizinga, J. (1938). Homo Ludens. Proeve eener bepaling van het spel-element der cultuur. Haarlem: H.D. Tjeenk Willink & Zn.
-James, B. (2009). Treating Traumatized Children. New Insights and Creative Interventions. New York: Simon&Schuster.
-Jensen, S.A., Graham, E.R. & Biesen, J.N. (2017). A meta-Analytic Review of Play Therapy With Emphasis on Outcome Measures. In: Professional Psychology: Research and Practice. Vol 48(5), pp 390-400.
-Kestly, T.A. (2014). The Interpersonal Neurobiology of Play: Brain-Building Interventions for Emotional Well-Being. New York: W.W. Norton.
-Landreth, G.L. (2012). Play Therapy: The Art of the Relationship, 3rd Edition. New York: Routledge.
-Levine, P. & Kline, M. (2009). Het weerbare kind. Traumawerk bij kinderen. Haarlem: Altamira-Becht.
-Malchiodi, C.A. & Crenshaw, D.A. (Eds) (2014). Creative Arts and Play Therapy for Attachment Problems . New York, NY: Guilford Press.
-Meyer, Y. (2018). Kiekeboem. Hulpverlening aan jonge kinderen die opgroeien in stress en geweld. Amsterdam: SWP.
-Perry, B. & Szalavitz, M. (2007). De jongen die opgroeide als hond. En andere verhalen uit de praktijk van een kinderpsychiater. Schiedam: Scriptum.
-Poel, L. van der & Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt ben je zelf. Over spel en spelbegeleiding. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
-Pol, P. van der (2005). Kracht en macht van spel en verbeelding. Een studie over spel en verbeelding bij kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen. Proefschrift Universiteit van Leiden.
-Prendiville, E. & Howard, J. (Eds.). (2014). Play Therapy Today: Contemporary practice with individuals, groups and carers. London: Routledge.
-Prendiville, E., & Howard, J. (Eds.). (2017). Creative Psychotherapy. Applying the principles of neurobiology to play and expressive arts-based practice. London: Routledge.
-Ray, D.C. (2011): Advanced Play Therapy: Essential Conditions, Knowledge, and Skills for Child Practice. New York, NY: Taylor and Francis Group, LLC.
-Reijmers, E. & Cottyn, L. (2005) Spel en speltherapie. In: Reijmers, E., Cottyn, L. & Faes, M. (red.). Spelen met werkelijkheden. Systeemtheoretische psychotherapie met kinderen en jongeren. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
-Rexwinkel, M., Schmeets, M., Pannevis, C. & Derks, B. (red.). (2011). Handboek Infant Mental Health. Inleiding in de ouder-kindbehandeling. Assen: Van Gorcum.
-Russ, S.W. & Niec, L.N. (2011). Play in Clinical Practice: Evidence-Based Approaches. New York, NY: Guilford Press.
-Schaefer, C.E. & Drewes, A.A. (2013) The therapeutic powers of play: 20 Core Agents of Change.2nd edition Hoboken: Wiley.
-Schaefer, C.E. (Ed.) (2003). Foundations of Play Therapy. Hoboken: John Wiley & Sons.
-Schellekens, T. (2018). Spel: Het beste ontwikkelingsvoertuig. https://opgroeienblog.wordpress.com
-Siegel, D. & Payne Bryon, T. (2013). Het hele brein, het hele kind. Twaalf revolutionaire strategieën om de ontwikkeling van je kind te stimuleren. Schiedam: Scriptum.
-Smeijsters, H. (2008). Handboek creatieve therapie. Bussum: Coutinho.
-Smeijsters, H. (red.) (2008). De kunsten van het leven. Voorbeelden uit de creatieve therapie. Diemen: Veen.
-Stern, D.N. (2004). The Present Moment in Psychotherapy and Everyday Life. New York: W.W. Norton.
-Van der Kolk, B. (2016). Traumasporen. Het herstel van lichaam, brein en geest na overweldigende ervaringen. Eeserveen: Mens.
-VanFleet, R., Andrea E. Sywulak, A.E. & Sniscak, C.C. (2010). Child-Centered Play Therapy. New York, NY: Guilford Press.
-Verheij, F. (red.) (2005). Integratieve kinder- en jeugdpsychotherapie. Assen: Van Gorcum.
-Vleugel-Pruissen, S. (2012). Sensopatisch spel. Antwerpen: Garant.
-Vliegen N., Meurs, P. en Van Lier, L. (red.) (2009). Geduldig gereedschap. De relatie als drager van het psychodynamische proces. Leuven: Acco
-Vliegen, N., & Van Lier, L.  (2007). Een spel voor twee spelers: Spel en speelsheid in psychoanalytische psychotherapie. Cahier van het Centrum voor Kinderpsychotherapie, K.U. Leuven. Leuven: Acco.
-Vliegen, N., Tang, E. & Meurs, P. (2017). Van kwetsuur naar litteken. Hulpverlening aan kinderen met complex trauma. Kalmthout: Pelckmans Pro.
-Vliegen, N., Van Lier, L., Weytens, S. & CLuckers, G. (red.). (2006). Een verhaal met betekenis. Diagnostiek bij kinderen en adolescenten vanuit een psychodynamisch interpretatief model. Leuven: Acco.